Selasa, 17 April 2012

satu hari satu sunnah

seusai bangun tidur yang kemudiannya menunaikan solat subuh berjemaah, maka marilah sama-sama kita membaca ayat kursi yang bermaksud" Allah tiadalah Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanyamentadbirkan (sekalian makhluk-Nya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi. Tiada siapa yang mampu memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah memelihara keduanya. Dan Dia-lah Yang Maha Tinggi (darjat Kemulian-Nya) lagi Maha besar (kekuasaan-Nya)."
Bagi siapa yang membaca ayat ini ketika waktu pagi, maka mereka dijaga daripada (gangguan) jin hingga ke petang hari dan bagi sesiapa yang mengucapakan ketika waktu petang maka mereka dijaga daripada gangguan jin hingga ke pagi hari.
*Riwayat al-Hakim

membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan Al-Nas.bagi sesiapa yang membaca ketiga-tiga surah ini di kala pagi dan petang maka kehidupan hariannya mencukupi dan selesa daripada segala sesuatu..................
*Riwayat Abu Dawud dan at-Tirmizi
wallahuaklam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan